به نظر می رسد مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

25فوریه 2020 - براساس مطالعه ای که 12 فوریه به طور آنلاین در Diabetes Care منتشر شده است، مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به صورت وابسته به زمان و دوز افزایش می دهد.

دکتر Hiroyuki Miidera، از انستیتوی ملی بهداشت روانی در توکیو و همکارانش ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و مدت زمان استفاده از داروهای ضد افسردگی و دوز آنها و همچنین استفاده از داروهای ضد افسردگی و نتایج بالینی بعد از شروع دیابت را ارزیابی کردند. در این تجزیه و تحلیل 90530 شرکت کننده که بر اساس نمره گرایش[1] همتاسازی شده بودند، حضور داشتند.

محققان دریافتند كه 5225 بیمار (5.8 درصد) مبتلا به دیابت هستند. بین استفاده از داروهای ضد افسردگی و خطر ابتلا به دیابت به صورت وابسته به زمان و وابسته به دوز رابطه ای وجود دارد. برای استفاده ی کوتاه مدت از داروهای ضد افسردگی با دوز کم، نسبت خطر تعدیل شده 1.27 و برای استفاده با دوز بالا در دراز مدت، نسبت خطر تعدیل شده 3.95 بود. محققان سطح پایین تر HbA1c را در بین بیمارانی که مصرف مکمل های ضد افسردگی را قطع یا کاهش داده بودند، مشاهده کردند.

نویسندگان اظهار داشتند که سطح HbA1c باید به طور مرتب در بیمارانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، کنترل شود تا در صورت بروز اختلال در تحمل گلوکز، دوز داروهای ضد افسردگی کاهش یا مصرف آن بطورکلی قطع گردد.

چندین نویسنده روابط مالی خود را با صنایع داروسازی فاش کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-long-term-antidepressant-t2dm.html



[1]propensity-matchedیا همسان سازی بر اساس نمرات گرایش: یکی از مشکلات اساسی در تحقیقات پزشکی درون زا بودن برخی متغیرهای توضیحی مدل و در نتیجه اریب شدن پارامترهای تخمینی است، روش همتاسازی یا همسان سازی بر اساس نمرات گرایش، اثر بیمار و مسئله ی سوگیری انتخاب را حذف می کند و تعداد متغیرها را کاهش می دهد.